Ww. pobyt nie daje uprawnienia do legalnego podjęcia pracy na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę, w tym zezwolenia na pracę sezonową. Jaki tytuł pobytowy uprawnia do pracy na podstawie oświadczenia lub zezwolenia.
Kontakt do osoby zajmującej się wydawaniem informacji starosty:
Małgorzata Zdzieborska, tel. 22 763 73 20, e-mail: m.zdzieborska@wolomin.praca.gov.pl
Agnieszka Gruszczyńska, tel. 22 763 73 20, e-mail: a.gruszczynska@pup.wolomin.pl
Od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązywać będą nowe stawki minimalnego wynagrodzenia:
- 4666 zł (wynagrodzenie brutto za miesiąc);
- 30,50 zł (stawka godzinowa brutto).
Od dnia 1 lipca 2024 r. obowiązujące stawki to:
- 4300 zł (wynagrodzenie brutto za miesiąc);
- 28,10 zł (stawka godzinowa brutto).
Informacja starosty jest wydawana w celu wykazania możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o lokalny rynek pracy z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy obywateli Polski i cudzoziemców zwolnionych z konieczności posiadania zezwolenia na pracę, zarejestrowanych w urzędzie jako bezrobotni i poszukujący pracy.
Informację na podstawie zgłoszonej krajowej oferty pracy, wydaje:
- starosta właściwy, co do głównego miejsca wykonywania pracy;
- w przypadku, gdy ze względu na specyfikę pracy nie da się wskazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy;
- w przypadku, gdy oferta dotyczy pracy tymczasowej i ze względu na jej specyfikę nie da się wykazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika.
Otrzymana informacja starosty nie uprawnia do zatrudnienia cudzoziemca, stanowi ona jedynie załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca.
UWAGA PRACODAWCY I PEŁNOMOCNICY
Wykaz zawodów, w przypadku których wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 czerwca 2018, zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. z 29 czerwca 2018 r. poz. 1264) - Rozporządzenie w załączeniu.
Urząd Pracy w Wołominie informuje, że informacja starosty jest wydawana w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty prawidłowego zgłoszenia oferty pracy bez prowadzenia rekrutacji lub nie dłuższym niż 21 dni w przypadku organizowania rekrutacji.
- Urząd Pracy w Wołominie informuje, że oferty pracy złożone w celu uzyskania informacji starosty, przyjmowane będą przez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej praca.gov.pl lub poprzez złożenie w Urzędzie Pracy druku Krajowej Oferty Pracy z wnioskiem o wydanie informacji starosty.
- Odbiór dokumentów dotyczących ofert pracy złożonych w Urzędzie Pracy w Wołominie w celu uzyskania informacji starosty, odbywa się mailowo lub osobiście. Obsługa interesantów odbierających informację starosty odbywa się od poniedziałku do piątku, w godz.: 8:30-12:00. Osoba działająca w imieniu pracodawcy (właściciela firmy, członków zarządu, osoby fizycznej, etc.) każdorazowo do odbioru informacji starosty ma obowiązek posługiwać się upoważnieniem.
- W przypadku, gdy oferta została wypełniona niekompletnie, bądź wymaga wyjaśnień, Urząd Pracy kontaktuje się z pracodawcą drogą mailową lub telefonicznie w celu uzupełnienia braków lub naniesienia korekt. Oferta pracy jest wprowadzana do systemu z dniem otrzymania od pracodawcy pisemnej odpowiedzi na poruszone kwestie lub po złożeniu nowej (uwzględniającej wyjaśnienia) oferty i od tego momentu biegnie czas jej obowiązywania.
- Elementami informacji starosty są m.in. zakres podstawowych obowiązków, ocena wysokości wynagrodzenia z uwzględnieniem uśrednionych stawek wynagrodzeń na danych stanowiskach panujących na lokalnym rynku pracy, ocena adekwatności wymagań do stanowiska pracy (poziom wykształcenia, doświadczenie, uprawnienia, znajomość języków obcych).
- W związku z poważnymi wątpliwościami, związanymi z faktycznym zatrudnianiem cudzoziemców, zgłaszanymi przez placówki Straży Granicznej, oddziały ZUS, Inspekcję Pracy oraz Urzędy Skarbowe, Urząd Pracy informuje, że nie będą przyjmowane do realizacji oferty pracy mające na celu wykazanie braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o lokalny rynek pracy przez podmioty gospodarcze deklarujące miejsce wykonywania pracy pod adresem tzw. „wirtualnego biura".
- W przypadku umów o pracę, pracodawca ma obowiązek podać godziny pracy.
- W przypadku chęci zatrudnienia w częściowym wymiarze etatu, pracodawca powinien uzasadnić konieczność zatrudnienia pracownika w niepełnym wymiarze casu pracy. W przypadku chęci zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia, pracodawca powinien podać liczbę godzin pracy w tygodniu lub miesiącu (informacje te można zamieścić np. w polu zakres obowiązków).
- Pracodawcy zgłaszający zapotrzebowanie na pracowników związanych z budownictwem są zobowiązani do wpisania w ofercie pracy aktualnych adresów budowy (miejsca wykonywania pracy) oraz wpisania w rubryce: NAZWA WYKONAWCY + NIP W PRZYPADKU STANOWISK ZWIĄZANYCH Z BRANŻĄ BUDOWLANĄ, w formularzu online, danych kontaktowych podmiotów zlecających roboty budowlane. W razie wątpliwości Urząd Pracy może wymagać przesłania poświadczeń podwykonawstwa dla firm budowlanych bądź deweloperskich na adres: m.zdzieborska@wolomin.praca.gov.pl.
- Urząd Pracy w Wołominie w przypadku oferty pracy na podstawie umowy o dzieło będzie dokonywał oceny zasadności jej zgłoszenia. Pracodawcy zgłaszający oferty pracy na podstawie umowy o dzieło mają obowiązek podania czasu trwania umowy oraz wartości dzieła.
- Każdorazowo podmioty gospodarcze działające jako agencje pracy i agencje pracy tymczasowej zobowiązani są do wskazania pracodawcy użytkownika wraz z NIP.
- W przypadku chęci zatrudnienia pracowników związanych z branżą gastronomiczną, Urząd Pracy wymaga dokładnego podania nazwy i adresu restauracji/baru/lokalu.
- Pracodawca jest zobowiązany do niezwłocznego udzielenia informacji zwrotnej dotyczącej nieprawidłowości zawartych w ofercie pracy. W przypadku braku odpowiedzi Urząd Pracy pozostawia ofertę bez rozpatrzenia.
- Powiatowy urząd pracy nie może przyjąć oferty pracy, jeżeli pracodawca zawarł w ofercie pracy wymagania, które naruszają zasadę równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy i mogą dyskryminować kandydatów do pracy, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną (art. 36 ust. 5e Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (Dz. U. z 2023 r. poz. 735 ze zm.)
Każdorazowo ponadprzeciętna liczba składanych przez pracodawcę ofert pracy i dotyczących ich stanowisk, będzie w konsekwencji powodować zawiadamianie Straży Granicznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędów Skarbowych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z prośbą o dokonanie kontroli w zakresie podatkowym, ubezpieczeń społecznych oraz legalności zatrudnienia cudzoziemców.